Vitaminebooster Cracker Afvallen
Jan Kreuk

Jan Kreuk

Help! Ik eet crackers maar ik val niet af!

Ondervoeding, een onderwerp waar aan we vaak denken als het gaat om 3de wereldlanden, ouderen in verpleegtehuizen of patiënten na een grote operatie. Niets blijkt minder waar te zijn. Ook in de meeste traditionele manieren van gewichtsverlies wordt het principe ondervoeding gebruikt. Maar hoe ga je op de juiste manier om met ondervoeding en kan je het in jouw voordeel laten werken en hoe voorkom je dat die balans doorschiet en je juist gewicht gaat aankomen i.p.v. verliezen?

Als we het hebben over gewichtsverlies zijn er duizenden manieren om dat voor elkaar te krijgen, de ene wat gezonder dan de ander, de ene wat beter vol te houden dan de andere. Zo maken sommige diëten/lifestyleveranderingen gebruik van restrictie van bepaalde voedingsstoffen of bepaalde voedingsgroepen, anderen maken gebruik van vervangende producten en weer anderen maken gebruik van speciale dieetformules die voor hen in het verleden hebben gebleken te werken. Als leek zie je door het bomen het bos niet meer en terecht, iedereen belooft je resultaten te laten behalen. Maar ja, waarvoor zou je moeten kiezen? Zou je altijd professionele hulp moeten inschakelen of zou je gewichtsverlies ook zelfstandig kunnen realiseren?

Het probleem:

Veel van ons hebben geleerd: eet minder dan je normaal zou doen en het zal goed komen. Of als je koekjes, taartjes en snacks als chips en nootjes laat staan zal je na een maand eens zien wat je aan gewicht kwijt bent. Het probleem hiermee is dat je maar op de gok iets gaat doen, geen meetbare aanpassingen doet dus ook geen resultaat kan meten van de ingezette acties. Wat ik daarnaast ook vaak fout zie gaan als men gewicht wil gaan verliezen is dat men overstapt op crackers. Je zult je afvragen: Crackers, niets mis mee toch? Crackers als voedsel is niets mis mee, ze bevatten alleen het minimale aan voedingswaarde. Waar ik het vaak mis zie gaan is: men begint ’s morgens met een yoghurtje met wat fruit, wat fruit bij de koffie en crackers met de lunch. Doordat je jezelf moet onderhouden met de voeding die je inneemt en ook energieverbruik hebt door je activiteiten, kom je totaal ‘verhongert’ en futloos thuis, je hebt geen zin om gezond te koken en je hebt alleen maar zin in suikers of zouten. En daar ga je op rooftocht, maar dan ook echt op rooftocht want jij moet weer energie hebben. En wat gebeurt er? Je eet zoveel calorieën dat je dat tekort wat je over de dag hebt opgebouwd niet alleen verkleint maar ook weet om te zetten naar een calorie overschot waardoor je gewicht gaat aankomen i.p.v. afvallen. Wat je lichaam daarnaast gaat doen is het opslaan van vocht door een onvolledige voedingsbalans (oftewel ondervoeding), wat (je raad het al) leid tot gewichtsverhoging. De kans is groot dat je daarom na een aantal dagen alweer opgeeft met het proberen om gewicht te verliezen en denkt: Gewicht verliezen is niets voor mij, niks werkt!

De oplossing:

Laat ik duidelijk zijn, ik ben het helemaal eens met degene die zeggen dat men in een calorietekort moeten zijn om gewicht te verliezen. Alleen ben ik het niet eens met de methodes die ze gebruiken, omdat 66% van de eetstoornissen komen door het feit dat mensen op de verkeerde manier bezig zijn (geweest) met voeding. Ik adviseer mensen om een berekening te maken van de hoeveelheid calorieën ze per dag nodig hebben en daar ongeveer -250kcal vanaf te halen om dat calorietekort te bewerkstelligen zonder afstand te doen van hun lievelingseten etc. Onder professionele begeleiding kunnen we dat nog verder laten zaken, maar dat is omdat je dan gekoppeld ben aan iemand die verstand heeft van gewichtsverlies i.c.m. (mogelijke) lichamelijke reacties.

Conclusie met praktijkvoorbeeld:

Vaak wordt er gedacht dat afvallen betekend: jezelf verhongeren voor minimaal resultaat. Elke week geconfronteerd worden met de harde waarheid op het weegschaaldisplay: Weer aangekomen. Vaak merken we juist dat mensen zichzelf ondervoeden waardoor men vocht als gewicht gaat aanzetten en het lijkt of ze geen resultaten boeken. Zo hadden we laatst een coaching klant die ik als voorbeeld wil gebruiken om af te sluiten. Die coaching klant at in de ochtend yoghurt en bij de lunch (je raad het al) crackers, later in de middag thuisgekomen snackte ze alles wat los en vast zat. We hebben een voedingsinventarisatie gedaan en kwamen tot de conclusie dat met een kleine aanpassing aan het ontbijt en lunch ze niet alleen geen hongergevoel had bij het thuiskomen, maar ook daadwerkelijk gewicht ging verliezen door het herstellen van haar eiwittenbalans. Ze wist in de eerste week haar snacken te minimaliseren tot 0, wel had ze nog last van ‘nachtelijke trek’ en een gewichtsverlies te creëren van 1kg. In week 2 ging het nog een stuk beter: ze snackte niet meer, had geen last meer van ‘nachtelijke trek’ en wist nog eens 2kg kwijt te raken. Niet alleen verloor ze 3kg maar ook haar kleding ging beter zitten, want haar nog meer motiveerde om door te gaan.

Vaak zien we in de eerste periode zulke resultaten doordat het lichaam het overtollige vocht gaat lozen, wat het heeft opgeslagen als ‘reserve’. Ook wordt dit gezondheidstraject begeleid door één expert die weet wat hij doet, het is daarom niet aan te raden om dit zelfstandig thuis te proberen zonder kennis en ervaring.

Ben jij gemotiveerd om op een gezonde manier gewicht verliezen?

Laat jouw voedingsinventarisatie maken door één van onze experts.
Mail dan naar info@vitaminebooster.nl of laat een bericht achter via de contactpagina.

Op jouw gezonde start!

Jan Kreuk

Deel deze blog:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

Dus jij wilt extra energie, je fitter voelen en meer gedaan krijgen?

Vitaminebooster helpt!

Benodige dagelijkse bouwstoffen

Genieten zonder smaakconcessies

Binnen 2 minuten klaar